Med Parking Pilot er du fri for at køre en runde mere, for at finde en parkeringsplads med mere plads. Når man aktiverer Parking Pilot, søger bilen på begge sider efter en parkeringsplads. Bilen aflæser ikke de optegnede streger, men måler afstanden mellem bilerne (eller træer eller stolper i et parkeringshus mm.)
For at anvende Parking Pilot må man maks. køre 30 km/t, for at bilen kan nå at aflæse pladsen. Det er desuden vigtigt, at man kører forbi pladsen, før bilen kan se, om den kan være på pladsen. Du bliver nu helt fritaget for at styre og bremse. Du skal blot sætte bilen i bakgear og bekræfte, at der skal udføres en parkering på den fundne parkeringsplads. Du kan hele tiden følge med, da bakkameraet automatisk tændes, når parkeringspiloten skifter til bakgear. Du kan bruge Parking Pilot ved både parallelparkering og almindelige parkering i bås.
Bemærk at Parking Pilot er et hjælpesystem, hvilket betyder, at kommer der nogen kørende, cyklende eller gående ind foran eller bagved, mens bilen er ved at parkere, så er det førerens egen opgave at bremse. Lad forhindringen komme forbi og slip derefter bremsen igen, så fortsætter bilen hvor den slap med parkeringen. Ligeså skal man også være opmærksom på parallelparkeringerne. Hvis en af de to biler man skal indimellem holder skævt eller har dæk og fælge op på kantstenen, så kommer ens egen bil til at holde på nøjagtig samme måde. Det er ofte ikke hensigtsmæssigt.
Det smarte ved Parking Pilot er desuden, at hvis bilen selv har parkeret, så kan bilen også altid komme ud igen. Man aktiverer blot Parking Pilot, og bilen vil spørge, om du ønsker at køre ud til højre eller venstre. Ved en parallelparkering er der formentlig kun en vej ud. Når bilen er ude af parkeringspladsen og har rettet op, så melder den i displayet, at man selv skal overtage styringen igen.
© 2024 Ejner Hessel A/S ©