I en branche, hvor vi om få år vil mangle faglærte, er det vigtigere end nogensinde før at gøre erhvervsuddannelserne, og ikke mindst bilbranchen, attraktiv for kvinderne at vælge til. Vi har derfor spurgt nogle af vores kvindelige kolleger om, hvorfor de har valgt bilbranchen til – for hvis vi som branche fremover skal tiltrække flere kvinder, mener vi, at det er vigtigt at synliggøre, at bilbranchen ikke kun er for mænd – tværtimod!
"Jeg elsker kundekontakten og at lytte til kundens behov" - Catarina, Salgskonsulent Jeg er salgskonsulent hos Ejner Hessel i Roskilde. Her rådgiver og vejleder jeg vores kunder til at finde den helt rigtige bil, som jo er en stor beslutning. Det er derfor vigtigt for mig, at de føler sig godt vejledt og kommer hjem med den rigtige bil. Jeg har en kæmpe passion for biler, og så er jeg nok også blive inspireret af min far, som også er salgskonsulent. Jeg elsker især kundekontakten og at lytte til kundens behov, så vi i fællesskab kan finde den rigtige bil. Jeg kan især mærke på de kvindelige kunder, at jeg kan give dem en form for tryghed, når de ser en kvindelig sælger. Desuden udvikler branchen sig hele tiden, og det gør det super spændende at være salgskonsulent, da vi hele tiden skal udvikle os og følge de nye tendenser. |
"Jeg elsker kundekontakten og at lytte til kundens behov" - Catarina, Salgskonsulent Jeg er salgskonsulent hos Ejner Hessel i Roskilde. Her rådgiver og vejleder jeg vores kunder til at finde den helt rigtige bil, som jo er en stor beslutning. Det er derfor vigtigt for mig, at de føler sig godt vejledt og kommer hjem med den rigtige bil. Jeg har en kæmpe passion for biler, og så er jeg nok også blive inspireret af min far, som også er salgskonsulent. Jeg elsker især kundekontakten og at lytte til kundens behov, så vi i fællesskab kan finde den rigtige bil. Jeg kan især mærke på de kvindelige kunder, at jeg kan give dem en form for tryghed, når de ser en kvindelig sælger. Desuden udvikler branchen sig hele tiden, og det gør det super spændende at være salgskonsulent, da vi hele tiden skal udvikle os og følge de nye tendenser. |
"Jeg er stolt af at kunne sige, at jeg er en af de få kvindelige mekanikere" - Katrine, Personbilsmekaniker Jeg er vedligeholdelsestekniker hos Ejner Hessel i Aalborg, hvor jeg laver jeg service og fejlsøgning på bilerne. Jeg synes det er fedt at være kvindelig mekaniker, men det kan også være en udfordring. Desværre har jeg oplevet enkelte gange, at kunderne ikke kan finde tillid til det, udelukkende på grund af at jeg er en kvinde. Men det motiverer mig kun til at blive endnu bedre til det jeg gør, for de skal ikke have hold i, at jeg ikke er lige så god som mine mandlige kolleger. Det har heldigvis kun gjort mig stærkere og bedre til mit fag – og jeg er stolt af at kunne sige, at jeg er en af de få kvindelige mekanikere i bilbranchen. |
"Jeg er stolt af at kunne sige, at jeg er en af de få kvindelige mekanikere" - Katrine, Personbilsmekaniker Jeg er vedligeholdelsestekniker hos Ejner Hessel i Aalborg, hvor jeg laver jeg service og fejlsøgning på bilerne. Jeg synes det er fedt at være kvindelig mekaniker, men det kan også være en udfordring. Desværre har jeg oplevet enkelte gange, at kunderne ikke kan finde tillid til det, udelukkende på grund af at jeg er en kvinde. Men det motiverer mig kun til at blive endnu bedre til det jeg gør, for de skal ikke have hold i, at jeg ikke er lige så god som mine mandlige kolleger. Det har heldigvis kun gjort mig stærkere og bedre til mit fag – og jeg er stolt af at kunne sige, at jeg er en af de få kvindelige mekanikere i bilbranchen. |
"Det er rigtig fedt at arbejde med biler - især at testkøre dem, og se at fejlen er væk" - Anni, Personbilsmekanikerlærling Jeg er mekanikerlærling i Aarhus-afdelingen, hvor serviceeftersyn er en stor del af min hverdag. Noget af det som jeg især synes er fedt ved at arbejde med biler er den tilfredsstillelse, det giver mig, når jeg har løst et problem ved bilen, og fejlen er væk. Samtidig har jeg en masse gode kolleger, som jeg både kan være sjov og seriøs med – og så er det fedt, at der er så mange muligheder i bilbranchen, hvis man en dag ikke ønsker at være mekaniker mere. |
"Det er rigtig fedt at arbejde med biler - især at testkøre dem, og se at fejlen er væk" - Anni, Personbilsmekanikerlærling Jeg er mekanikerlærling i Aarhus-afdelingen, hvor serviceeftersyn er en stor del af min hverdag. Noget af det som jeg især synes er fedt ved at arbejde med biler er den tilfredsstillelse, det giver mig, når jeg har løst et problem ved bilen, og fejlen er væk. Samtidig har jeg en masse gode kolleger, som jeg både kan være sjov og seriøs med – og så er det fedt, at der er så mange muligheder i bilbranchen, hvis man en dag ikke ønsker at være mekaniker mere. |
Jeg er salgschef for Ford personbiler og er den daglige kontaktperson for vores Ford-sælgere. Jeg har et stort fokus på kundekontakt og -pleje, og det er derfor meget vigtigt for mig at uddanne sælgerne i god kundeservice. I det større perspektiv handler det om at kunne relatere til kunderne, for den klassiske bilkunde er ikke længere en midaldrende mand, der skal ind og sparke dæk. I dag er det lige så meget kvinderne, der køber bilerne og skal på værksted med dem. Det skal branchen også kunne rumme, og det skaber bestemt en balance og en meget stærkere salgsafdeling med forskellige køn og personligheder.
Jeg kom lidt ad omveje ind i salgsverden, for jeg startede i bilbranchen som reservedelselev, fordi jeg ingen salgserfaring havde på det tidspunkt. Samme dag som jeg blev udlært, blev jeg ansat i salgsafdelingen, og sådan blev jeg sælger. Jeg var dengang den første kvindelige sælger hos Hessel, men der er heldigvis kommet flere til siden.
Til tider har jeg følt, at jeg skulle bevise ti procent mere, bare fordi jeg er kvinde. Til gengæld er der enormt højt til loftet, og man kan hurtigt nå meget langt, hvis man tør stå ved sig selv og sine værdier. Jeg har fået mange overraskede blikke, når jeg står der med mit lange lyse hår i mændenes og bilernes verden. Men jeg har også fået virkelig meget respekt for at turde sparke døren ind til branchen og kræve noget indflydelse.
Jeg er receptionistansvarlig hos Ejner Hessel i Tilst. Der er ikke to dage der er ens, og du ved aldrig hvad du møder ind til, og hvilke kunder og opgaver dagen står på – og det elsker jeg! Som receptionistansvarlig er jeg jo frontperson for Ejner Hessel, og den første som kunderne møder. Det er derfor min vigtigste rolle, at sørge for at de får en varm velkomst og bliver taget god i mod, og herefter sørge for at de bliver fulgt videre i huset. Jeg sidder med rigtig mange forskellige kasketter på: med alt fra prøvekørsler til at hjælpe med arrangementer i huset. Men i grove træk, så er kunderne i fokus.
Jeg endte i bilbranchen ved et tilfælde. Jeg er egentlig butiksuddannet, men sprang hurtigt fra, og sidenhen har jeg både været i vindmøllebranchen og plejesektoren. Men der skulle ske noget helt andet, og så endte jeg her. Og jeg anede ingenting om biler, men det er jo dødspændende – har jeg fundet ud af. Det er en helt anden verden, end hvad jeg kommer fra, og jeg havde jo nok mine fordomme om, at det kun er en mandeverden, og at der ikke er plads til os kvinder – men det er der jo heldigvis. Jeg synes jo ikke der er nogen forskel på, om du er mand eller kvinde. Nu kan jeg jo kun snakke på mine egne vegne, men jeg synes vi supplerer hinanden rigtig godt, og alle er gode til at hjælpe hinanden!
Jeg arbejder som produktekspert og salgstrainee for Mercedes-Benz personbiler i Aarhus, Tilst. Jeg har derfor en masse kundekontakt, og jeg synes det er utrolig spændende at dykke ned i bilens funktioner og gennemgå det med kunden. Jeg er vildt glad for at være herude med en masse gode kolleger. Jeg kan jo rigtigt godt lide biler, især på grund af min motorsport ved siden af arbejde. Jeg kører nemlig gokart på professionel plan. Jeg har derfor en naturlig interesse for biler, men jeg vidste ingenting om Mercedes, inden jeg startede herude.
Jeg er især vild med bilbranchen, fordi der er plads til alle, og det er en branche med mange muligheder og et stort udviklingspotentiale for medarbejderne. Branchen vokser sindssygt hurtigt, og derfor stopper vi heller aldrig med at udvikle os. Den eneste udfordring ved at være kvinde i bilbranchen, er at man til tider skal bevise overfor kunderne, at man ved nok om bilerne, og at det ikke kun er mændene, der har alle svarene. Men så er det jo fedt, når man så kan overbevise dem om, at man faktisk kan svare på deres spørgsmål omkring bilerne.”
Jeg er digital koordinator hos Ejner Hessel i Tilst. Her koordinerer jeg opgaver mellem marketing og vores digitale afdeling. Jeg sidder med diverse udviklingsopgaver ud fra et teknisk perspektiv, og så er jeg den tekniske indsigt i vores hjemmeside.
Jeg er uddannet inden for e-handel og salg og markedsføring, og endte tilfældigt i bilbranchen, da en mulighed åbnede sig. Jeg vidste ingenting om biler, og jeg ved stadig meget lidt om biler – men det spændende ved især denne branche er, at den ikke er særlig digitaliseret – og det gør mine opgaver enormt spændende, da der er utrolig meget at rykke på.
Jeg kan godt lide at arbejde i bilbranchen, da jeg bliver udfordret på min faglige viden, og så elsker jeg, at jargonen er så løs, som den er. Desuden kan jeg godt lide den tilgang, som vi har hos Hessel. Den er meget stille og rolig, og så er der ikke langt til toppen. Og det synes jeg er vildt fedt, for hvis man vil, så kan man virkelig gøre en forskel. Derfor elsker jeg at gå på arbejde – jeg kan nemlig gøre en forskel i en stor virksomhed som Hessel.
”Jeg er kundemodtager i vores Aarhus-afdeling, hvor jeg blandt andet tager imod drop-in kunder i indskrivningen, håndterer henvendelser på telefonen og booker vores kunder ind på værkstedet. Det var lidt tilfældigt at jeg havnede i bilbranchen. Jeg startede med at arbejde i vores Servicecenter her i Aarhus, og jeg har altid elsket at have meget kundekontakt. Så da muligheden bød sig i indskrivningen, sprang jeg til! Jeg elsker jagonen og at der ikke er så meget fnidderfnadder. Vi kalder en spade for en spade, og det trives jeg supergodt i.
Inden jeg startede her i indskrivningen, havde jeg en idé om at jeg skulle vinde kundernes tillid, fordi jeg er en kvinde. Men jeg har ikke en eneste gang oplevet, at der fra kundernes side blev stillet spørgsmålstegn til min viden. Det er svært at svare på, hvad der skulle til for at gøre det mere attraktiv for kvinder at søge ind i bilbranchen, men det at Hessel er med til at kaste lys over at bilbranchen er for alle, synes jeg er en rigtig god start.”
Jeg er eftermarkedsassistent hos Ejner Hessel i Herning, hvor jeg primært laver tilbud og hjælper vores servicecenter. Men jeg er meget all-around i min stilling, og har efterhånden erfaret mig rigtig meget, så jeg er lidt blevet en go-to person blandt mine kolleger.
Jeg startede i sin tid med at gå i lære som mekaniker, og var vel nok en af de første kvindelige mekanikerlærlinge i Danmark, som fik tilbudt to lærepladser. Men jeg er opvokset med både en far og bror, som var mekaniker, og jeg måtte vise dem, at det ikke kun er mændene i familien, der kan blive mekaniker. Men med tiden blev jeg tilbudt noget mere administrativ, som jeg sidder i, og er tilfreds med, nu. Jeg er jo blevet en del af gutterne, og vi elsker at lave sjov med hinanden og være lidt sjofle. Det er på en anden måde, end man gør med sine veninder, og det kan jeg meget godt lide. Og lige som mændene, så skal kvinder jo også gøre sig fortjent til sin stilling, og vise at man er den rette til sig job. Ingenting bliver foræret.
Jeg oplevede desuden i min tid som mekaniker, at nogle kunder efterspurgte en kvindelig mekaniker til at servicere deres bil. De mente, at kvindelige mekanikere er mere grundige og detaljeorienteret – og dermed ikke sagt at mænd ikke er – det var blot hvad de sagde til mig.
Jeg er back-office manager hos Ejner Hessel, og her laver jeg en masse leasingaftaler. Når sælgerne har solgt en leasingaftale, så afleverer de det hele til mig, og så laver jeg en kreditvurdering af kunden, og er kunden kreditværdig, så laver jeg en leasingaftale. Når bilerne kommer retur, så gør vi dem op og tjekker efter skader, over- og underkørte kilometer, og så sørger jeg for dialogen med kunden herefter.
Jeg har en kontoruddannelse, og troede jeg skulle ende i et lønningsbogholderi, men jeg kom i dialog med en veninde, som havde et datterselskab til et leasingselskab, og endte i stedet i leasingbranchen – og her har jeg været lige siden. Så det var tilfældighederne, der førte mig hertil. Men da jeg først kom ind, så fandt jeg ud af, at det er den hylde jeg skal være på. Jeg kan især lide den uformelle tone, og den jargon der er. Man skal selvfølgelig kunne tåle, at en spade bliver kaldt en spade, og at der ikke bliver lagt fingre imellem. Men det generer mig slet ikke. Jeg synes ikke, der er forskel på mænd og kvinder – altså hvis du er indstillet på, at yde det du skal, så opfatter jeg ikke, at der nogen forskel overhovedet.
Jeg er reservedelsekspedient på lageret i Vejle, hvor jeg hjælper mekanikerne med diverse reservedele samt kunderne både fysisk og telefonisk. Jeg troede først, at jeg skulle være ingeniør, men jeg endte i stedet lidt tilfældigt i bilbranchen – og uden at vide noget som helst om biler. Eller jo, jeg vidste, at de havde fire hjul og ret – det måtte være nok? Det var det, og nu har jeg været i branchen i 10 år.
Jeg elsker at ingen dage er ens, og så den løsslupne jargon og en masse humor. Man kan jo godt sige, at jeg er en af de få høns iblandt de mange mænd. Men jeg kan godt lide, at en spade er en spade, og ikke alt det finder. Det er jo nok egentlig det, jeg bedst kan lide ved branchen.
Jeg er mekanikerlærling i Viborg-afdelingen, hvor jeg laver service og fejlsøgning på de helt store maskiner. Jeg er blevet taget rigtig godt i mod på værkstedet, og der er ikke på noget tidspunkt blevet set skævt til mig, fordi jeg er kvinde.
Jeg er gået ind på værkstedet på lige fod med alle andre, og der har ikke været en eneste dum bemærkning. Ja, der kan være mange tunge løft ind i mellem, men i dag findes der så mange hjælpemidler, så det er slet ikke en forhindring. Er der noget, som ikke lykkedes første gang, så prøver jeg bare igen, og så plejer det som regel at lykkedes.
Der kan dog være mange der kigger en ekstra gang og bliver overrasket, når jeg fortæller, at jeg er i lære som lastvognsmekaniker. Men folk synes bare det er mega sejt, at jeg har kastet mig ud i det. Også min familie blev glade, da jeg havde fundet en læreplads og sikret mig en uddannelse. De stillede heller ikke spørgsmålstegn til mit valg.
Bilbranchen er meget mere end værkstedsdelen, som mange forbinder branchen med. Der er sælgere, markedsanalytikere, it-udviklere, marketing, lagerstyring og andre funktioner, der er meget alsidige. Der er rigtig mange gode udviklingsmuligheder inden for karriere og uddannelse i bilbranchen, og derfor vil din kommende ansættelse hos os være startskuddet, men næppe endestationen.
Hos Ejner Hessel har vi løbende ledige stillinger, som du kan finde her. Her kan du også tilmelde dig vores jobagent, hvor du vil få en besked, så snart vi har en ledig stilling åben, der passer til det, du er på udkig efter.
Hos Hessel elsker vi at uddanne mennesker, og bilbranchen åbner heldigvis op for mange forskellige uddannelser og jobtyper! Vi har de tekniske uddannelser, der kan give job i branchen, f.eks. mekanikere, pladesmede, autoteknologer og it-elever. Derudover har vi biløkonomer, salgstrainees, kontorelever samt reservedels- og eftermarkedselever. Vi uddanner hvert år med stolthed både mænd og kvinder – altid med målet om at skabe egne medarbejdere til fremtiden. Bilbranchen er i rivende udvikling. Skal du være en del af Hessel-holdet?
Du finder vores ledige lærlinge- og elevstillinger her.
MODEL | TYPESERIE(R) | PRODUKTIONSÅR |
---|---|---|
A-Klasse | 169, 176 | 2004 - 03/2016 |
B-Klasse | 245, 246 | 2005 - 03/2016 |
C-Klasse | 204, 205 | 06/2009 - 03-2016 |
C-Klasse Coupé | 204 | 2011 - 03/2016 |
E-Klasse | 211, 212 | 2002 - 03/2016 |
E-Klasse Coupé | 207 | 2009 - 03/2016 |
E-Klasse Cabrio | 207 | 2010 - 03/2016 |
S-Klasse | 221, 222 | 2005 - 03/2016 |
CLA | 117 | 2013 - 03/2016 |
CLS | 218, 219 | 2004 - 03/2016 |
SLK | 171, 172 | 2003 - 03/2016 |
SLS AMG | 197 | fra 2010 og frem |
SL | 231 | 2012 - 03/2016 |
GLA | 156 | 2013 - 09/2015 |
GLK | 204 | 2013 - 09/2015 |
M-Klasse | 164, 166 | fra 2005 og frem |
GLE | 166 | 2015 - 03/2016 |
GL | 166 | fra 09/2009 og frem |
GLS | 166 | 2015 - 03/2016 |
R-Klasse | 251 | fra 2005 og frem |
Sprinter | 906 | fra 2006 og frem |
Vito | 447 | fra 2014 og frem |
Viano/Vito | 639 | fra 11/2010 og frem |
V-Klasse | 447 | 2014 - 09/2016 |
© 2024 Ejner Hessel A/S ©